Bieżące informacje

Policjanci alarmują: oszuści nie próżnują! Mieszkańcy powiatu wołowskiego oszukani na kwotę blisko 150 tysięcy złotych

Data publikacji 28.03.2024

To już kolejni mieszkańcy powiatu wołowskiego oszukani metodą „na kosztowne leczenie” oraz „na BLIKa”. Tym razem pokrzywdzeni to 74-letnia kobieta, która straciła niebagatelną sumę 126 tysięcy złotych oraz 41-letni mieszkaniec naszego powiatu, która przekazał oszustom ponad 20 tysięcy złotych. Wołowscy policjanci po raz kolejny przestrzegają przed tego typu przestępstwami i apelują o ostrożność.

Mundurowi z Komendy Powiatowej Policji w Wołowie zostali powiadomieni o oszustwie, którego ofiarą padła 74-letnia kobieta, która od listopada 2023 roku na jednym z komunikatorów została poproszona o pilną pomoc finansową, w związku z kosztownym leczeniem. Osoba, która skontaktowała się z pokrzywdzoną, zadeklarowała, iż odda przekazane środki po wykonaniu operacji, lecz jak się okazało kontakt się urwał, a 74-latka, która kierowała się chęcią pomocy i wsparcia drugiego człowieka zorientowała się, że została bezczelnie oszukana.

Tego samego dnia funkcjonariusze wołowskiej Policji zostali powiadomieni o kolejnym oszustwie metodą „na BLIKa”. Tym razem ofiarą przestępstwa padł 41-letni mieszkaniec naszego powiatu, który w związku z wystawieniem ogłoszenia na znanej platformie zakupowej, a następnie po nakłonieniu przez oszusta, podał dane konta bankowego, z którego dokonano trzech płatności BLIKiem na łączną kwotę ponad 20 tysięcy złotych.

Ta forma przestępstwa to oszustwo, za które grozi kara do 8 lat pozbawiania wolności.

Dlatego wciąż apelujemy o ostrożność i przypominamy o kilku metodach działania sprawców:

- na fałszywy link np. przesyłając wiadomość z informacją o konieczności uregulowania zaległości lub niedopłaty w wysokości kilku złotych, a nawet groszy. W treści wiadomości pojawia się także odnośnik do strony internetowej, za pośrednictwem której można dokonać tej płatności. Po kliknięciu w link i dokonaniu przelewu okazuje się, że z konta pokrzywdzonych pobierane są zdecydowanie wyższe kwoty, rzędu nawet kilku tysięcy;

- na kod BLIK, przestępca włamując się na konto komunikatora podaje się za naszego znajomego i wysyła prośbę o podanie kodu BLIK;

- na portalach internetowych, poprzez które, oszuści przesyłają nam fałszywe linki. Np. po wystawieniu przez nas przedmiotu kontaktuje się z nami osoba, która informuje nas o tym, że pieniądze zostały już przesłane i proszą o weryfikację przelewu poprzez kliknięcie i otworzenie strony znajdującej się w linku. Po kliknięciu w przesłany link zostajesz przekierowany na stronę łudząco podobną do strony portalu. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta. Wypełniasz formularz. Następnie otrzymujesz wiadomość SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Nie czytasz go uważnie
i wpisujesz kod do formularza w wyniku czego, autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay.
Teraz oszust posiada już wszystkie niezbędne dane aby móc płacić Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie;

- na propozycję zarabiania pieniędzy przy użyciu kryptowalut, oszuści kontaktują się z nami najczęściej przy pomocy portali społecznościowych, oferują nam możliwość szybkiego zarobienia pieniędzy przy użyciu kryptowalut. Po uzyskaniu naszej zgody polecają zainstalować na telefonie aplikację, która zamiast szybkiego zarobku spowoduje przejęcie konta przez oszusta. Sprawca będzie miał swobodny dostęp do naszej aplikacji bankowej.

- podszywając się pod Policję, oszuści przesyłają informację o rzekomo prowadzonym przez Policję postępowaniu karnym. W treści wiadomości widnieje informacja o możliwości odstąpienia od prowadzenia postępowania w zamian za wpłacenie określonej sumy pieniędzy na konto wskazane przez nadawcę. Po przelaniu środków kontakt z nadawcą urywa się lub nadawca żąda kolejnych przelewów pieniędzy. Policja nigdy nie żąda wpłat żadnych środków pieniężnych, a w szczególności w wiadomościach przesyłanych mailowo lub drogą sms.

- podszywając się pod pracownika banku lub doradcę finansowego, oszuści dzwonią oraz informują o włamaniu na konto i proszą o dane do logowania, by temu zapobiec, a po uzyskaniu konkretnych informacji dokonują wypłaty pieniędzy z konta pokrzywdzonych lub informują o możliwości bardzo szybkiego zysku po wpłacie określonej kwoty pieniędzy.

Jeśli jesteś ofiarą oszusta:

  • Niezwłocznie poinformuj o tym Policję pod numerem alarmowym 112 lub w najbliższej jednostce,
  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.
  • Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay

Zwracamy się z apelem do osób młodych!

Informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o wydanie dużej ilości pieniędzy. Kiedy dzwoniący podaje się za członka rodziny i prosi o wydanie pieniędzy, należy rozłączyć się i wybrać numer telefonu do córki, syna, bądź innego członka rodziny i zweryfikować podawane informacje oraz opowiedzieć o zaistniałym zdarzeniu. Jeżeli okaże się, że zaszła próba oszustwa, należy powiadomić o tym fakcie Policję.

Bądź ostrożny i nie daj się oszukać!!!

STOP OSZUSTWOM!

Oficer Prasowy KPP w Wołowie
mł. asp. Janusz Rosa

Powrót na górę strony